fredag 4. januar 2008

ARG

Hva er det? ARG er et akronym for Alternate reality game, og er en type spill som foregår i virkelighetens verden. Internett spiller en viktig rolle, og jeg ble oppmerksom på fenomenet i forbindelse med utgivelsen av Nine Inch Nails albumet "Year zero". Her la bandets mastermind (Trent Reznor) og medhjelpere ut små ledetråder i form av gjenglemte usb pinner, uthevede bokstaver o lign. på t-shirts etc som ledet fansen til nettsteder. Cluet med disse nettstedene var at de var fra år 2022, tidspunktet som også hele platen (konseptet) kommer fra. Nettstedene tegner ikke noe særlig hyggelig bilde av fremtiden forøvrig, og jeg mener at denne kampanjen kan være begynnelsen på en ny og mer kompleks markedsføring som de nye mediene kan gjøre mulig. Fansen lot ikke vente på seg, og hvis du ønsker en oversikt over hva som er funnet av clues og nettsteder etc så finnes det en egen wiki side over hva som er funnet.

Hvorfor og hvem
I dette intervjuet med Trent Reznor kan du høre litt om lanseringen av albumet, hva som er tanken bak og andre tanker Mr NIN har i forhold til spørsmål som f eks opphavsrett, som jeg har blogget om tidligere. Bak hele opplegget sto et firma som heter 42 entertainement og som har spesialisert seg på denne typen stunts. På deres sider kan du se andre eksempler på kampanjer, markedsføring etc som vanskelig lar seg sidestille med konvensjonell markedsføring eller mediapåvrikning. Som i opphavsrettspørsmålet, så vil fremtiden vise om dette er en metode som vil endre vår mediehverdag eller måte å bli utsatt for markedsføring på. Til slutt en av de morsommere sidene fra fremtiden, nemlig en slags kalkulator/informasjonsside om hvor det kan lønnes seg å bo pga økende vannstand og andre problemer vi er nødt til å forholde oss til i fremtiden. Klikke HER for en smak.

1 kommentar:

Anonym sa...

ARG er spennende, men kan og være slitsomt om det aldri fører til noe, om det bare er gåte på gåte på gåte uten noen mening. Nå kjenner ikke jeg til NIN så godt, men jeg husker Smashing Pumpkins hadde noe veldig likt på gang for åtte års tid siden. Det var veldig komplekse saker, masse forskjellige nettsider som krevde et brukernavn og passord som man ofte kunne finne fram til gjennom andre nettsteder. Fans kom med lange utgreninger om hva som var meningen bak det såkalte Machina-mysteriet som dreide rundt Machina, Machina II og Machina III (sistnevnte så aldri dagens lys, men det dukket opp neon få klipp som egentlig var elektronisk pregede remixer av Machina-låter). Albumcover og booklet ble tolket, i tillegg var det en håndfull korte og kryptiske historier som dukket opp. Det ble og laget tre pilotepisoder til en animert serie (http://uk.youtube.com/watch?v=gt6tTK4-e9w http://uk.youtube.com/watch?v=sLtewB8UjL4 http://uk.youtube.com/watch?v=ML4QmfI0aJA man kan og søke på GATMOG på youtube så dukker det opp mer). Prosjektet ble nok noe skakkjørt ettersom bandet sluttet å spille sammen i år 2000, men det interessante er at årstallet 2007 gikk igjen (ref. NIN og 2022) - det samme året gjenopplivningsalbumet deres kom ut.
I Norge er det Funcom som for tiden driver med en liknende markedsføringsstrategi for The Secret World. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_World