torsdag 1. oktober 2009

Plagiering

Plagiering er et ord som etterlater en litt vond smak i munnen. I dag holdt jeg på å sette morgenkaffen i halsen da jeg leste avisen. Jeg er nemlig en ivrig fotograf, og leste med stor interesse at en fotograf skulle stille ut sine bilder på et utested i byen. Jeg blunket imidlertid to ganger da jeg så et av bildene. Det var nemlig temmelig likt et bilde jeg selv har tatt. Nå kan du jo sikkert lure på hvordan i h.. vedkommende skulle kunne beskyldes for plagiering. Det har seg bare sånn at det bildet som jeg har tatt har vært benyttet i en landsdekkende omdømmekampanje for byen vi begge bor i. Derfor stiller jeg meg undrende til at man velger et motiv, en eksponering og en komposisjon som i så stor grad er den samme som noe vi allere har sett.
Om dette er plagiat eller ikke skal jeg overlate til andre å bedømme, men at det er i grenseland mener jeg det er liten tvil om.
Jeg har selv latt meg inspirere av andre fotografers arbeider, men jeg har aldri gått aktivt inn for å kopiere noen, da jeg finner det meningsløst. Jeg har imidlertid publisert bilder som bygger videre på andres ideer, men da på en måte som jeg mener tilfører fotografiet noe nytt. I dette konkrete tilfellet så er det en viss forskjell på fotografiene, men jeg var faktisk nødt til å sammenligne dem for å kunne vite det sikkert. Før jeg fikk sammenlignet så lurte jeg faktisk på om avisen kanskje hadde forvekslet, og trykket mitt bilde...
Konklusjonen min er imidlertid at dette tilfellet er uheldig for fotografen som stiller ut, iallefall om betrakterne har bildet fra omdømmekampanjen i minne, og derfor undrer jeg meg over hvorfor han vil sette seg selv i en slik situasjon.

Ingen kommentarer: