torsdag 31. desember 2009

Skismøring, markedsføring og design.


Overskriften får deg kanskje til å lure på om denne bloggeren har fått noe tungt i hodet, men det er ikke tilfelle. Isteden har jeg i løpet av den siste perioden med godt vær og ditto skiføre fått litt tid til å filosofere litt ute i boden vår som i vinterhalvåret tjener som smørebod. Men hva er koblingen spør du sikkert deg selv? Jo da det finnes de som bruker skismurning fra i fjor, og legger på litt blått for sikkerhets skyld, og er fornøyd med det. Glider for ulike snøforhold høres sikkert vrient ut for den samme gruppen, men hvis du ønsker økt skiglede så kan det være lurt å sette seg inn i skismøringens mysterier. Det er nemlig svært så tilfredsstillende å ha spikerfeste og drømmegli når man tar seg en tur i det fine vinterværet. Men dette kommer som det meste for øvrig med en kostnad.


Hvis vi trekker denne parallellen til en bedrift så er det i alle fall innlysende for meg at om din bedrift er deg, og ditt markedsføringsopplegg er dine ski, så sier det seg selv at jo mer du ofrer av oppmerksomhet på dine ski og disses gli og feste, jo større glede vil du få av skituren. Det samme gjelder jo et markedsføringsopplegg. Man behøver kunnskap og riktig redskap for å gjennomføre de riktige valgene i forhold til ulike snøforhold og temperaturer, og akkurat det samme gjelder innenfor design og markedsføring. Det er imidlertid ikke gitt at denne kompetansen finnes i de ulike foretak rundt i det ganske land, og derfor blir dette ofte en tjeneste man kjøper. Men hvordan skal man forholde seg til denne tjenesten? Det letteste er jo å gå i den samme fella som de fleste forbrukere går i gang på gang, nemlig pris. Men om prisen er riktig og produktet er feil så sitter man jo igjen med et utilfredsstillende resultat, og nettopp dette er kanskje hovedpoenget: Om produktet er riktig så spiller faktisk prisen mindre rolle fordi produktet fyller sin funksjon. Parallellen til skismøring blir her at ”alle” kan slenge på litt blått på den gamle smurningen fra i fjor, men for å få den riktig så gode skiopplevelsen så har man behov for kompetansen, og de riktige verktøyene for å preparere skiene til de rådende forholdene. Så kan du sikkert spørre deg selv om hvordan du ønsker å håndtere markedsføringen av din bedrift, og hvilke resultater du ønsker fra denne. Jeg vil tro at de fleste ønsker både god gli og godt feste i opplegget for sin bedrift.


Forholdene, endrer de seg da? Ja, i dagens samfunn endrer trender og holdninger seg raskt, og om du ikke har forstått at ditt markedsføringsopplegg bør tilpasses de rådende forhold så risikerer man å sitte igjen med følelsen av å ha blitt akterutseilt, eller av å ha skikkelig bakglatte ski.

Man kan si akkurat det samme med valg av ski. Om man stikker innom en av de mange kjedebutikkene i sportsbransjen så får man skipakker bestående av alt man trenger, men om dette er tilpasset personen som skal stå oppå skiene er jo en helt annen sak. Nei, da velger jeg heller å gå til en faghandler som stiller de riktige spørsmålene, slik at jeg får det rette skiparet som har mulighetene i seg til å gi meg gode skiopplevelser. Om dette koster meg mer penger så får vel det være, for jeg kjøper nemlig ikke ski, jeg kjøper gode opplevelser. Skiene er bare et redskap for å gi meg tilgang til de gode opplevelsene. Om verktøyet ikke fungerer så blir de isteden en barriere mellom meg og den gode opplevelsen. Kostnaden av skiene, samt arbeidet jeg må gjøre i smøreboden er en totalkostnad som ikke bare måles i kroner og øre, men også i arbeidsinnsats. Dette er den totale kostnaden. Slik er det også med markedføringsopplegg. Om man først går til det skrittet å hente inn ekstern hjelp i markedsføringsarbeidet så kreves det allikevel innsats fra oppdragsgiver. Det er nemlig i det gode samarbeidet at de virkelig gode løsningene oppstår. Min erfaring har lært meg at det kreves at både oppdragsgiver og den som utformer og gjennomfører et opplegg er villig til å være både dristig og kompetent.


Siden dette skrives på årets siste dag så er det selvsagt naturlig å avslutte med å ønske alle er godt nytt år, og håpe på at det nye året vil vise mange gode løsninger og gode skiopplevelser for alle.

Ingen kommentarer: